De inspiratiedag 23 maart

23 maart 2018 - Rakai, Oeganda

Vandaag de tweede volledige dag in Oeganda, de eerste in het gebied van Rakai,een van de armste gebieden van Oeganda. Arm, ook al omdat in deze provincie vrijwel de hele leeftijdscategorie van 35 -50 jaar uitgestorven is door aids. En de landelijke regering daarom vrijwel niet investeerde in dit gebied.  Vijf jaar geleden ben ik hier ook geweest, sommige dingen zijn niet veranderd (iedereen rijd nog altijd op bromfietsen, de straten staan vol met heel kleine winkeltjes etc) maar met name in de binnenlanden, daar waar het koffieproject nu enkele jaren draait zie ik wel veranderingen. Waar eerst nog veelal lemen hutjes stonden staan nu stenen huisjes.  Weliswaar niet te vergelijken met onze huizen maar voor deze mensen een paleisje.  Maar waar zijn we nu vandaag geweest zul je denken. Eerst zijn we bij een broodfabriek geweest, onvoorstelbaar dat deze man dit door zijn visie en overtuiging dit in twee jaar op heeft kunnen bouwen. Hij selecteert zijn medewerkers uit kansarmen jongeren die, mede door hun gedrag niet op een school terecht kunnen. Juist die mensen neemt hij in dienst om hun te tonen dat ze er in deze wereld ook mogen zijn.  Echter ze mogen alleen komen als ze een plan met hun leven hebben,  enkel om geld te verdienen is niet de bedoeling, er moet gewerkt worden aan een toekomst.  Ons tweede bezoek was een school, van kleuteronderwijs (een klas met 103 leerlingen) tot basis onderwijs en voortgezet onderwijs.  Focus plaza foundation, de organisator van de reis heeft hier vorig jaar een ambachtsschool geopend, voorlopig met de opleiding tot naaister of bromfietsmonteur.  Wat dat is het vervoermiddel van de plaatselijke bevolking. Ons derde project van vandaag, iets wat mijn vooral raakte, natuurlijk door mijn achtergrond als (voormalig) ondernemer in de koffiebranche; het koffie project van pastor Fred.  Ik weet nog als de dag van gisteren dat wij als ondernemers besloten de eerste 100 boeren te sponsoren, op die manier kon pastor Fred zijn droom waarmaken, kansarmen  gezinnen helpen aan een financiële onafhankelijk toekomst,  Acht jaar na deze beslissing heeft deze druppel er voor gezorgd dat er nu 2300 !!! koffie boeren hebben kunnen starten. Allemaal gezinnen die geen inkomen hadden maar wel een stukje grond en met het starten van een koffieplantage na ca 5 jaar een twee keer modaal inkomen kunnen verdienen. Je kun je niet voorstellen wat voor effect dit heeft voor die gezinnen, vaders, moeders en kindertjes.  Dit hadden wij als ondernemers bij Fortune koffie niet kunnen bedenken.

Tot slot,  mogelijk zul je als lezer denken, waar blijven de foto's?  Tja. Het uploaden gaat met de verbinding in dit hotel niet zo best dus helaas.  En we blijven hier tot maandag.  Mogelijk lukt het bij de volgende accomodaties beter. Ons excuses.

1. Nellie:
    26 maart 2018